Wednesday, June 9, 2010

DOSA SEBELAH BIJI MATA LEBIH BERAT DARI AMAL IBADAH SELAMA 500 TAHUN

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah detik dn waktu senggang yg Allah anugerahkan ini. Masa lapang juga adalah REZEKI dariNya.

Ketika sedang memandu,sebuah ceramah telah membuatkan aku menggeleng-gelenggkan kepala..sungguh tidak sanggup mendengarnya...dn bergetar hebat seluruh anggotaku..membayangkan betapa takutnya aku akan situasi itu...terasa sgt2 tidak mampu ku bendung tangisan dn getaran di hati yang sebak tidak terkata....terima kasih ya Allah, mengingatkan aku hakikat diri yg berdosa....

Jadi..tersangatlah ingin aku kongsikan isi ceramah itu untuk peringatan kpd kita semua..yg sering alpa dan lalai..yg terkadang telah berbuat dosa didalam mncuba menjaga ketaatan kita kpdNya...merasa baik sedangkn dosa yg merimbun lebat...astaghfirullah al adzim..

--------------------

Dizaman dahulu kala,ada seorang lelaki alim , warak dan kerjanya hanya beribadah kepada Allah siang, malam pagi dan petang. Hari-hari dia berpuasa dan hari-hari bertahajjud kpd Allah. kerana kealimannya, maka dia mendapat "QARAMAH" dan kelebihan..sehingga di sebelah tempatnya tinggal ada sebatang anak sungai yg mengalir..supaya dia tidak perlu bersusah payah mencari air untuk berbuka puasa. Dn disebelah rumahnya juga ada sebatang pokok yang mengeluarkan banyak buah-buahan sehingga dia tidak perlu bersusah payah untuk membeli makanan utk berbuka puasa. Begitulah kasih syg Allah kpd hamba yg dekat dgnNya.

Diceritakan..hamba Allah ini beribadat selama 500 tahun lamanya( usia org2 zaman dahulu memang panjang2. tetapi, kata Nabi Muhammad, ummatku hanya kabanyakan berusia sehingga 60-70 tahun sahaja..huhu..).

Si hamba Allah yg alim ni berdoa kpd Allah supaya ketika mati dlm keadaan bersujud..dan dibangkitkn di Padang Masyar juga dlm keadaan bersujud. Dan..Alllah memakbulkan doa hmba alim ni dgn mati ketika bersujud dn dibangkitkn di padang masyar dlm keadaan bersujud.

Ketika dipanggil untuk menimbang amal kebaikan, Allah berfirman.."Wahai Malaikat, masukkanlah hamba ini ke dalam syurga dengan rahmat dari Ku.."

Namun....si hamba Allah ini membantah!!

"ya Allah, aku tidak mahu masuk ke syurga dengan rahmat-Mu..aku ingin masuk ke syurga dengan amal-amal ibadahku selama 500 tahun kpdMu tanpa henti2.."

Lalu Allah memperkenankan permintaan hamba alim ini. maka ditimbanglah segala amal kebaikan si alim ini yg beramal selama 500 tahun lamanya. maka...penimbang itu dengan banyaknya lebih turun kpd kebaikan....ibadatnya memang banyak dn berat!

Kemudian..tiba untuk menimbang amal kejahatannya....

Allah berfirman kpd malaikat.."Jangan ditimbang semua..ambillah sebelah biji matanya sahaja...."

Dan..malaikat pun meletakkan sebelah biji mata si alim tadi di atas neraca keadilan...dan..zupp..ternyata berat dosa sebelah biji mata itu ternyata jauh lebih berat...mengalahkan pahala dan amalan hamba Allah selama 500 tahun itu!!!

Sebelah biji mata itu shaja..dosanya lebih berat dari pahala beramal ibadah selama 500 tahun..masyaAllah....

Lalu Allah menyuruh malaikat mencampakkan hamba Allah itu ke dalam neraka. Ketika itu barulah si hamba Allah ini merayu2 dan merintih2 kpd Allah supaya memasukkan dia kedalam SYURGA ALLAH dengan rahmatNya...

Dan..dia pun dimasukkan ke syurga dengan RAHMAT ALLAH....bukan dengan pahalanya beribadat selama 500 tahun itu.

- - - - - - -

Aku menangis......terasa hina..bagai lumpur kotor yg tidak berguna..tiada nilai langsung disisi-Nya....

Siapalah aku......?? Untuk beribadah selama hayat yg ada ini juga masih merangkak-rangkak mencari dahan bertahan.....bagaimana nk menang neraca di padang masyar..andai dosa masih terasa begitu banyak...ibarat pepasir di lautan...........

Kerana itu betapa bergetarnya hatiku saat membayangkn ..nasibku di padang masyar kelak.....

- - - Moga ketakutan kita kpd hari pembalasan itu...memberikn kekuatan utk kita lebih mmbersihkn diri dari dosa2....agar diterima Allah...dn diberi RAHMAtNya kpd kita, meski dosa yg seluas langit dan bumi- - -

wallahu'alam bissawab.

nurull halawati
8 june 2010

1 comment:

Dapatkan buku stanza cinta